Jakob Lindén berättar om sina svårigheter och möjligheter

Skärmklipp 2015-09-01 19.09.05

“Misslyckas man får man försöka igen” 

Igår bjöd anhörigföreningen i Vallentuna in Jakob Lindén för att berätta om sitt liv. Jakob vet hur det är att leva med ett annorlunda funktionssätt och har fått uppleva både utanförskap och innanförskap. Vi som lyssnade på föreläsningen fick följa med på Jakobs resa och vad det innebär för honom att leva med Autism och ADHD. Jacobs skolgång har gått upp och ner, ibland har det fungerat bra men han har också mött oförstående vuxna som behandlat honom illa och blivit svårt mobbad av andra elever. Mobbingen, svårigheterna och utanförskapet drev honom att ta till alkohol och droger men med hjälp och stöd från samhället och framför allt kärleken och stödet från sin familj har han idag ett annat liv. Idag pluggar han till socionom på Umeå Universitet och berättar sin historia för att hjälpa andra.

I början hade Jakob svårt att acceptera sin diagnos då han tyckte att den förknippades med sjukdom och det var inget fel på honom. Så småningom insåg han att det fanns fördelar med hans sätt att fungera också och då kändes det genast mycket bättre. Han kunde genom acceptans lättare hitta strategier för att kunna lyckas då han lärde sig mer om hur han själv fungerade.

En sak som jag tar med mig från föreläsningen är nyckelord som Jakob tycker har varit viktiga för honom. De nyckelorden är struktur, hopp, möjligheter, goda förebilder, fokusera på det positiva, synlig närvaro i skolan (på ett positivt sätt), positivt närvarosystem, kärlek och stöd från sin familj. Jakob har också fått en hel del stöd i olika föreningar vilket hjälpt honom vidare i livet.

Hjälpmedel som hjälper honom idag är att han får anteckningshjälp via universitetet, arbetar med lappsystem och begrepp. Han måste alltid påminna sig om att tänka på konsekvenserna av sina beslut. Under tentor får han skriva på dator och får förlängd provtid. Det är viktigt för honom att få tydlig information nedskriven på ett papper. En annan sak som hjälper honom i vardagen är en regelbunden samtalskontakt. Till sist är almanackan ett sätt för honom att få struktur på sina dagar, veckor och månader och komma ihåg saker. SMS påminnelser kan också vara bra.

Skärmklipp 2015-09-01 19.32.44

Jakob har listat de fördelar han upplever med sitt sätt att fungera.

  • Om jag brinner för något gör jag det till 100%. Naturligtvis utifrån min förmåga och utifrån mina förutsättningar.
  • Det finns resurser och det finns hjälp att få.
  • När jag vet att jag har en diagnos ökar medvetenheten, vilket bidrar till att jag samtidigtsom jag ser mina positiva egenskaper också kan utveckla en hel del.
  • Min impulsivitet gör att jag lägger mycket fokus på det som jag tycker är viktigt. Men som sedan kan generera i något oerhört stort.

Nackdelarna beskriver han såhär:

  • Ibland har vuxna och andra människor inte förstått hur jag tänker. Vissa har till och med som jag tolkat det, vägrat att sätta sig in i mitt perspektiv.
  • Det kan vara frustrerande att leta efter en tändare i flera timmar. Än mer enerverande (tröttsamt) när jag till slut inser att jag inte hittar. Skulle du leta efter en tändare i 2-6 timmar?
  • Andra människor väljer att döma mig som “sjuk”, “farlig” eller “oempatisk”. Istället för att se mig som människan Jakob Lindén.
  • Det händer att jag lägger för mycket fokus på en sak (för mig det viktigaste). Vilket gör att helheten begränsas.
  • Jag kan ha svårt att läsa av sociala signaler, vilket kan generera i att jag uppfattas som otrevlig. Men egentligen kanske jag är trevlig. Därför är det viktigt att man vågar fråga.

Övrigt

Jakobs blogg hittar du här.

 

 

Leave a Reply

