Boktips till sommaren

Skärmklipp 2015-05-30 20.06.48

Sommarlovet närmar sig och vad passar väl då bättre än ett boktips? 

“Inte bara Anna” av Elisabet von Zeipel handlar om Anna som fick diagnosen Asperger vid 15 års ålder, innan dess hade hon fått sex psykiatriska diagnoser. Elisabet är specialpedagog och möter Anna första gången när hon mår mycket dåligt, Anna är fullständigt utmattad och förmår inte att göra annat än att ligga i sängen i ett mörkt rum. Elisabet hjälper Anna sakta men säkert att få nycklar till att förstå hur hon fungerar och hjälper samtidigt nätverket runt Anna att förstå hur Anna fungerar.

Precis som bokens titel säger så handlar denna bok inte bara om Anna utan också om hur utsatta alla andra människor med asperger är för överkrav och stress. I slutet av boken får även fler personer berätta sin historia om än mer kortfattat , och läsaren kan se återkommande mönster även om människor med asperger är lika olika som alla andra. Här får vi ännu fler exempel på hur bristen på ett anpassat bemötande kan leda till stress som tar sig uttryck på olika sätt, sätt som ibland kan vara svåra att känna igen och identifiera.

Zeipel har skrivit i berättelseform men det är också en faktabok och därför så användbar för alla som kommer i kontakt med personer som har asperger eller som man kan misstänka har det. På ett lättsamt sätt får läsaren viktiga kunskaper om asperger och vad som utlöser stress, kunskap om förhållningssätt, samtalsmetodik och hur man konkret kan arbeta för att minska stress och reglera energinivån.

Jag känner igen väldigt mycket i boken från mitt arbete som ämneslärare på högstadiet och framför allt i mitt arbete med hemmasittare. Den här boken rekommenderas varmt och jag önskar jag hade kunnat läsa den innan jag började mitt arbete som lärare, tänk vad mycket jag hade kunnat göra annorlunda.

 

 

 

 

 

Leave a Reply

