Framtidens Läromedel

I veckan som gick hölls mässan “Framtidens Läromedel” och jag var där på mässans första dag. Ett av guldkornen för mig var Karin Nygårds som talade om digital kunskap för lärare. Hon förklarade vad Internet egentligen är och hur det styrs vilket var ganska intressant, vidare kom hon in på filter och den problematiken. I slutet av föredraget berättade hon om kodning och varför kodning borde vara en självklar det i den moderna skolan och läroplanen, inte som enskilt ämne utan som en glasyr över hela ämneskakan.
Kod är ju hett i skolan idag men det har hittills inte fångat mitt intresse men efter detta föredrag tog det fart och jag började testa lite hemma med mina barn. Nu förstår jag mer men i ärlighetens namn så tror jag inte att jag kan tillföra så mycket till mina äldre elever på högstadiet, det överlåter jag nog till kollegor med mer logiskt tänkande och kodkunnande. Kanske i framtiden att jag kommer ikapp :-)Däremot kommer jag fortsätta utveckla detta tillsammans med mina barn, 4 och 6 år gamla.
Apparna Bee bot, Kodable och Daisy the dino (alla gratis) har testats hemma och varit roliga och utmanande för barnen. Här lär sig barnen tänka kod, problemlösning och spatialt tänkande.
Skärmdump 2014-10-12 21.20.42Skärmdump 2014-10-12 21.21.07  Skärmdump 2014-10-12 21.21.32
På sidan code.org lär sig barn i åldrarna 4-100 år att koda och göra appar på olika nivåer, superbra och pedagogisk sida! Man kan köra elementary courses med små barn och timme med kod för de lite äldre. Denna lilla app gjorde minstingen T 4 år idag, kusinen som är 9 kodade sitt egna Flappy bird spel. Båda älskade det. Jag är nu övertygad om att detta är ett fantastiskt sätt att lära sig logiskt tänkande och hur spel t.ex. är uppbyggda. Det är ju bara att inse att dagens tioåringar har övergett programledar- och dokusåpadrömmen, de vill bli spelutvecklare!
Leave a Reply

